2020/08/12

VokoscreenNG bideo-tutorialak egiteko aplikazioa orain euskaraz

Lineako eskolak emateko hezkuntza-plataformak, bideo-konferentziak eta bideo-tutorialak egiteko aplikazioak oinarrizko elementuak dira.

 Bideo-tutorialak zein zuzeneko transmisioak egiteko OBS Studio da aukera osatuenak eskaintzen duen aplikazioa. Berarekin batera beste izar bat dago: VokoscreenNG, aurrekoa baino aukera gutxiago eskaintzen baditu ere nahikoa izaten da, oso sinplea da erabiltzen eta kalitate handia eta tamaina txikia duten bideoak sortzen ditu.

Albistea da VokoscreenNG aplikazioa -lehen Vokoscreen izena zuena- orain itxura berritu duela (QT eta Gtreamer erabiltzen du) eta euskaraz dagoela.

Bideo-tutorial honetan ikusten ahal da bere itxura eta nola konfigura daitekeen:


 

Instalazioa

Aplikazioa Linux zein Windows-en funtzionatzen du. Windows bertsioa hemendik deskargatzen ahal duzu. 

Ubuntu, Linux Mint edo deribaturen bat erabiltzen baduzu aplikazioa instalatzeko ireki terminala (Ctrl+Alt+T) eta, hurrenez hurren, exekutatu agindu hauek:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntuhandbook1/apps

sudo apt update

sudo apt install vokoscreen-ng

 

Oharra:

Bideo-tutorialak egiteko edozein aplikazioarekin produzitzen hasi aurretik probatu behar dira ezarpenak, besteak beste audioren bolumena eta abar. Egin proba txiki batzuk eta, dena zure gustura dagoenean, hasi produzitzen.

Proiektuaren webgunea.

Beste aplikazio interesgarriak Linuxerako.

 

 

2020/08/11

H5P erabiltzeko hainbat aukera

Egun hauetan bi aurrerakuntza interesgarri gertatu dira Moodle-H5P integrazioan: 

  1. Moodle 3.8 bertsiotik Atto editorean H5P botoia gehitu dute eta horrek errazten du H5P elementuak txertatzea. Orain arte htlm formatuan txertatu behar zen kapsula eta orain kapsula zuzenean txerta daiteke edo H5P fitxategia kargatu daiteke. Horrek asko errazten du txertaketa html editorea kontrolatzen ez dutenentzat.
  2. Duela egun batzuk H5P-ek Interactive Book elementu gehitu du zerrendara. Elementu hau Column elementuaren hobekuntza bat da. Column elementua jarduera interaktiboak sekuentziatzen du eta Interactive Book Column-ez osatutako liburu bat sortzen du. 

Hori kontuan izanik, H5P elementu interaktiboak erabiltzeko hainbat modu bururatzen zaizkit:

  • Elementu interaktiboa solte. Egokia aurreko eta hurrengo edukiak kontestualizatzen badute.
    Sekuentzia honetan H5P elementua aurreko edukiak kontestualizatzen du.


  • Elementu interaktiboak beste elementu interaktiboan txertatuta.  Badira H5P elementuak bere barne beste elementu interaktiboak biltzen eta sekuentziatzen dutenak, meta-elementuak nolabait.
    • Interactive Video: Bideo baten URLa eman eta bideo-editore baten bidez galdetegiak edo bestelako H5P elementuak txertatzeko aukera ematen du. Video quizz esaten zaio ingelesez. Horri esker ikuslearen (ikaslearen) arreta mantentzen dugu berak bai baitaki edukiaren gaineko galderak edo ariketak daudela txertatuta.
    • Course presentation edo aurkezpena. Elementu hau aurkezpen bat egiteko aukera ematen du eta tartean, diapositibetan, mota guztietako H5P elementuak txertatzeko aukera ematen du.
    • Branding Scenario. Elementu interaktibo hau Moodleen Ikasgaia-ren ordezkoa da. Norako desberdinak dituen ikasketa sekuentziak prestatzeko aukera ematen du, H5P elementuz hornitua. Hartara errefortzu, gehiago jakiteko aukera edo gustuen araberako norakoak diseinatzen ahal ditugu.
  • HTLM sekuenziadoreak. Hauek Moodleen etiketa, orria eta liburuen ordezkoak dira. HTML formatuko edukiak garatzen ahal dira  H5P elementuak era sekuentziatuan txertatzen. Ariketa sekuentzia hutsa izan daiteke edo diseinatzen ahal dugu edukiaz elementu interaktiboak txertatuz. Edukiak sartzeko ohiko elementu interaktiboez gain jarduera hauek interaktiboak ez diren elementuak eskaintzen dituzte: testua, taulak eta irudiak hain zuzen.
    • Column
    • Interactive Book. Azken hau elementu berria da eta Column bat bestearen atzean jarrita liburu bat sortzen du. Izan ere nik ez nuke jada Column erabiliko, izan ere orri bakarreko liburua ere egin daiteke eta Column baino hobeto ikusten da, izan ere, pantaila osoko ikuspegia du aukeran. Merezi du H5P adibide bezala eskaintzen duen liburua ikustea eta probatzea menua kendu eta jarri aukera eta pantaila osokoa.

  • Azken aukera da Moodleen etiketak, orriak edota liburuak erabiltzea Attok orain H5P elementuak txertatzeko ematen duen aukera profitatuz.
 


Azken bi aukeran artean zein hautatu? Nik Moodleen etiketa-orria-liburua aukeratuko nuke elementu interaktiboak ez badira edukietan nagusi, aldez aurretik eginak baditugu edo editorearen formula matematikoak erabili behar badugu. Bestela, ariketa eta elementu interaktiboak nagusi badira, Interactive Book erabiliko nuke, izan ere erraz ordenatuko ditugu edukiak eta ariketak eta ariketak liburuan bertan sortzen ahal ditugu aldez aurretik eginak eduki gabe.

Datorren ikasturtean Moodle 3.9an sartu duten H5P ariketa bankua osatu ahal izango dugu eta eta MoodleNet bidez besteek partekatutako  elementu interaktiboak deskargatzeko aukera izango dugu.


H5Pek zer elementu edo jarduera interaktibo mota eskaintzen duen ikusteko:


2020/08/10

Zim: nola gehitu idea-mapak, organigramak eta bestelako eskemak

 Zim wiki formatua erabiltzen duen oharrak hartzeko aplikazioa da. Aurreko mezu batean azaldu nuen oinarrizko funtzionamendua.

Oinarrizko funtzionalitateak pluginen bidez aberastu daitezke. Kontua ez da dituen plugin guztiak instalatzea baizik eta interesatzen zaizkigunak.

Gaur komentatuko dudan plugina "Txertatu grafikoa" da. Haren bidez Zim orri batean diagrama bat txerta dezakegu.

Funtzionalitatea

Modu grafiko batez, prozesuak, idea-mapak, organigramak eta abar irudikatzea.

Instalazioa:

  1. Aldez aurretik instalatuko dugu markatzen duen dependentzia:  GraphViz. Hori instalatzeko Debian, Ubuntu eta deribatuetan terminalean (Ctr+Alt+T) hau itsatsi:
    sudo apt install graphviz
  2. Zim-en: Menua > Editat > Hobespenak > Pluginak > Txertatu grafikoa
 
 
Erabilera
Diagrama txertatzeko Zim-en Txertatu > Diagrama egingo dugu. 
 
Aplikazioak diagramaren definizioa eskatzen du. Diagrama hauek, formatu berezi bat dutenez, komeni da Zim-en Diagrama izeneko orri bat txertatzea txantiloi moduko bat edo batzuk edukitzeko.

Hemen jarriko dut diagrama pare baten deskripzioa eta emaitza. Horiek kopiatzen ahal dituzu Diagrama orrira eta txantiloi moduan erabili zure diagramak egiteko.

Txantiloia: Ikastetxeko organigrama:
 
digraph Ikastetxeko organigram {
graph [bgcolor=black];edge [color=white];
node [color=lightblue2, style=filled];
  "Organo gorena" -> Zuzendaria
  Zuzendaria ->  "Ikasketa burua", Idazkaria,  Orientatzailea
  "Ikasketa burua" -> "Batzorde pedagogikoa"
  Idazkaria -> bulegariak
Orientatzailea -> tutoreak
  }


Diagrama honetan oinarritu eta alda dezakezu parametroak eta elementuak

Beste txantiloi bat. Kasu honetan begizta bat.

digraph Prozesua {
node [color=orange, style=filled];
  Plangintza -> Exekuzioa -> Ebaluazioa -> Plangintza


2020/08/09

EAEko Moodle plataforma 3.6 bertsiotik 3.8 bertsiora pasa da

 EAEko Moodle plataforma uztailaren zehar bere gune guztiak bertsio berri batera pasatu ditu: 3.6 bertsiotik 3.8 bertsiora.


Hona hemen bertsio berritze honek ekarri dituen hainbat berrikuntza:

  • Funtzionalitate berriak foroetan.
    • Orain erantzun pribatuak egin daitezke (foroko gainerako partaideek ez dituzte ikusten). Batzuetan, irudian ikusten den bezala funtzionalitate berriak ez daude oraindik euskaratuta. Luze gabe euskaraz egongo dira*.

    • Irakasleak markatu dezake hari bat garrantzi bereziarekin edo blokea dezake ekarpen gehiagorik ez egiteko. Pin funtzioak hariari orratz markatzailea jartzen dio eta lehenengo postura igotzen du. Lock funtzioak haria ixten du.

  • Funtzionalitate berriak mezularitzan:
    • Irakasleak ezaba ditzake mezu ezegokiak.
    • Edozeinek mututu dezake partaide bat (galarazi diezaioke berari mezuak bidaltzea).
  • Zuzenketetan PDF eta irudiak orain, behar izanez gero, biratu daitezke.
 
 
  • Irakasleak orain jaso dezake aktibitaterik gabeko ikasleen gaineko txostenak postaz. 

 


  • Testu bidezko bidalketetan ikasleek orain irudiak, audioak edo bideoak txertatzen ahal dituzte.
  •  Atom editorean errazagoa da orain H5P edukiak txertatzea (aldez aurretik norberak edo beste batek eginda eta kopiatuta). Honen gainean laster mezu idatziko dut blog honetan.
 
 
Kontsultatu nahi baduzu zehaztasun handiagoz lotura hauetan topatu dezakezu, ingelesez, Moodle 3.7ren berrikuntzak eskema edo bideoen bidez eta Moodle 3.8renak eskema edo bideoren bidez.

2020/07/31

Nola gorde, era seguruan, zure Firefox-eko pasahitzak fitxategi batean.

Firefoxen sinkronizazio tresnak aukera ematen du zure pasahitzak gorde eta sinkronizatzeko. Sinkronizazio kontu bat baduzu eta ezarpenetan Saio-hasierak eta pasahitzak aktibatzen baduzu...


sinkronizatutako Firefox-ek pasahitzak iradokiko dizkizu eta kontsulta ere egin dezakezu menua:






Mugikorrean ere Firefox sinkronizatuta baduzu pasahitzak iradokiko dizkizu eta kontsulta ditzakezu: Menua > Trenak > Saio-hasierak. Kasu honetan, nola mugikorra galtzen ahal dugun, komeni da babestea pasahitz nagusi baten bidez: Menua > Ezarpenak > Pribatutasuna > Saio-hasierak



Mugikorrerako beste aukera bat da Firefox Lockwise aplikazioa instalatzea, hartara Firefox ireki gabe kontsultatu ahal izango dituzu pasahitzak. Instalazioa Android eta IOSerako.



Baina, harira. Sinkronizatutako pasahitz horiek galtzeko arriskua badago eta, edonola, fitxategi batean gorde nahi badituzu Firefoxek atera berri duen 79. bertsioan aukera ematen du pasahitzak CSV fitxategi batera deskargatzeko.


Batzuk kritikatu dute berritasuna esanez arriskutsua dela pasahitzak gure saioan sartuta dagoen edozeinek ireki ahal izatea. Fitxategi hori babesteko modu bat izan daiteke LibreOffice Calc bidez irekitzea eta, bertan, pasahitz nagusi baten bidez gordetzea.


Behin ods formatuan pasahitz nagusi batez babestuta, CSV formatukoa ezabatu dezakegu. Fitxategi hori Nextcloud, Mega edo erabiltzen dugun hodeian gorde dezakegu, web bidez, edozein ordenagailutik kontsulta egin ahal izateko.

2020/07/26

Geomarkatzaileak jartzeko, distantziak neurtzeko eta gpx ibilbideak ikusi zein marrazteko webguneak

Izenburuan aipatutako funtzionalitate horiek dituzten hainbat webgune probatu dut eta nire ustez interesgarrienak direnak aipatuko ditut hemen. Guztiek erabiltzen dute OpenStreetMap mapa irekia oinarri bezala.
Guztietan editatutako ibilbideak gorde daitezke gpx formatuan (GPSan erabiltzeko) edo kml formatuan Google Earth-en ikusteko.
Lehenengo hirutan ez da erregistratu behar. Asteko aizago baina gero kontuan izan behar da markatzaileak edo ibilbideak gpx formatuan gorde behar direla eta URLak nabigatzailean.

Meurisse.org

  • Ez da erregistratu behar
  • Webgune hau da sinpleena, leku markatzailerik ezin dira jarri, bakarrik distantziak neurtu eta ibilbideak marraztu eta gpx edo kml-ra esportatu.

Share.mapBBCode.org

  • Editatzeko ez da erregistratu behar.
  • Leku-markatzaileak, ibilbideak eta poligonoak txertatu eta esportatu eta inportatu daitezke gpx zein kml formatuan.
  • Izena jarri eta gordez gero ikusteko eta editatzeko URLak sortzen ditu.

  • Ez da erregistratu behar.
  • Ikusteko tresnetan aipatu behar dira hainbat mapa erabiltzen ahal dituela, tartean OpenCycle, OpenTopo eta horien gainean geruzak jar daitezke, hala nola Public Transportation non autobusak eta trenak agertzen diren. Bestetik gpx formatuko ibilbideak ireki daitezke Open file eginda.
  • Editatzeko moduan jartzeko Start collaboretive map saktuko dugu eta interesguneentzako markatzaileak (marker) eta ibilbideak (line) marraztu daitezke eta gpx formatuan esportatu.  Modu honek hainbaten artean editatzeko aukera ematen du (URL bana administratzeko, editatzeko eta ikusteko). Horri esker lagun edo ikasle talde batek hiri edo zonalde baten interesguneak markatu ditzake elkarlanean.










Nakarte.me

  • Editatzeko ez da erregistratu behar.
  • Ikusteko tresnetan mapa aukera zabalaz gain distantzia neurtzailea, kaleko ikuspegi panoramikoak eta koordenadak ikusteko aukera ematen du.

  • Editatzeko tresnetan ibilbideak eta leku-markatzaileak kargatu eta sortu daitezke. Ibilbideetan altueren profila ikusi daiteke.

Bukatzeko editatzeko edota esportatzeko erregistratzea eskatzen duten bi webgune aipatuko dut:


Bikemap.net


Webgune honetan eta antzekoa den alltrails.com gunean ibilbideak editatzeaz gain Wikiloc-en antzera ibilbideak bilatu daitezke.
Erregistratzeak hasierako lana da baina aukera ematen du ibilbide pribatuen errepositorio bat edukitzeko.
Horretaz gain bi toki hauek duten abantaila handi bat editatzeko unean da aukera ematen dutela bideari atzikitzeko eta horrek marrazketa lana asko errazten du.