2021/09/04

Linuxen Ricoh inprimagailuen erabiltzailearen identifikazioa nola sahiestu

 Irungo Lekaenea eskolan Linuxerako migrazioa egitean inprimagailuekin izan dugun arazo teknikoaren konponketa deskribatuko dut beste kasu batean erabili ahal izateko.

 

openclipart

Eskola honek hiru inprimagailu ditu Ricoh markakoak:

  • Ricoh IM C3000
  • Ricoh MP C3003
  • Ricoh Aficio MP c2050

 Lehenengo ordenagailua migratzean ezarpenetatik  instalatu genituen hiru inprimagailuak marka eta modeloa aukeratuta. Gerora hornitzaileak esan zigun Ricoh Aficio MP c2050rena ez zuela funtzionatzen eta instalatzeko PPD bidez kontrolatzaile hau deskargatuta: https://www.openprinting.org/download/PPD/Ricoh/PXL/Ricoh-Aficio_MP_C2050_PXL.ppd

Probatzean, ordea, ordenagailuak bidaltzen zuen baina ez inprimagailuek ez zuten inprimatzen erabiltzailearen identifikazio sistema aktibatuta zutelako. Hornitzaileari kontsulta eginda proposatu zuen inprimagailuen PPD fitxategiak (/etc/cups/ppd/ karpentan) editatzea erabiltzaile eta gakoen zerrenda eranzteko.  Erabiltzaile eta gakoen zerrenda ikusi daiteke inprimagailuaren ezarpenetan, interneteko nabigatzailean http://xxx.xxx.xxx.xxx non ixen ordez inprimagailuaren IPa sartu behar den.

Ikusita horrek zer mantenu lana suposatzen zuen, batez ere erabiltzaileen zerrenda eguneratzeko, eskolak erabaki zuen Windowserako identifikazio sistema mantentzea eta Linuxen saihestea.  Horretarako editatu genituen banaka inprimagailuen PPD fitxategiak eta erabiltzaileen identifikazioa zehazten den tokian:

*OpenUI *UserCode/User Code (up to 8 digits): PickOne
*FoomaticRIPOption UserCode: string CmdLine A
*FoomaticRIPOptionMaxLength UserCode:8
*FoomaticRIPOptionAllowedChars UserCode: "0-9"
*OrderDependency: 104 AnySetup *UserCode
*FoomaticRIPOptionPrototype UserCode: "/usrcode(%s)def\n"
*DefaultUserCode: None
*UserCode None/None: "/usrcode()def\n"
*UserCode 1001/1001: "/usrcode()def\n"
*UserCode 1002/1002: "/usrcode()def\n"
*UserCode 1003/1003: "/usrcode()def\n"
*CloseUI: *UserCode

aukera bat zen erabiltzaile bakoitzaren izena eta gakoa zehaztea formatu honekin:

*UserCode urlia/urlia. "/usrcode(0000)def\n"    non 0000ren ordez urlia erabiltzailearen gakoa jarriko genuen (izenak eta gakoak inprimagailuaren ezarpenetan begiratzen ahal dira). 

Baina identifikazioa saihesteko egin genuena izan zen lerro honetan:

*UserCode None/None: "/usrcode()def\n"

edozein erabiltzailearen gakoa sartu horrela utziz:


*UserCode None/None: "/usrcode(0000)def\n"  non 0000ren ordez erabiltzaile baten gakoa jarri genuen.

Probatu eta ongi inprimatzen zuela ikusita hiru inprimagailuen PPD fitxategi editatuta USB memora batera kopiatu eta handik instalatu ditugu irakasleen ordenagailuetan. Horretarako instalazioa egitean PPD instalazioa aukeratuta.

 

Zerrendatik aukeratu beharrean hemen zehazten zaio PPD fitxategi baten bidez egingo dugula instalazioa.


2021/08/31

Gromit-MPX Linuxen pantailan marrazteko aplikazio txikia


Eskolak ematean arbel edo monitore digitala erabiltzen baduzu edo bideo-tutorialak grabatzean interesgarria da pantailaren gainean markatu edo idatzi ahal izatea, gehien bat nabarmentzeko botoi bat edo zona bat. Horretarako erabili daiteke software libreko Gromit-MPX (GRaphics Over Miscellaneous Things) aplikazioa Linuxeko edozein ingurunean.

Erabilera

Gromit-MPX sistemaren erretiluan kargatzen den aplikazioa da eta laster-tekla konbinazio gutxi batzuen bidez funtzionatzen du.

 

Inportanteenak hauek dira:

F9: marrazteko jarri edo kendu. Erakusleak itua edo jo puntuaren itxura hartzen du. Saguz, ukimen pantailaz, taula grafikoz... Xinput onartzen duen edozein gailuz idazten ahal dugu. Saguaren bidez gorriz eskuineko botoiaz eta gezi berdez gurpila sakatuta. Tableta grafikoan presioa hautematen du baina linearen zabalera pixel batetik laura pasatzen da. 

F10: desegin azkena. Gehienetan puntu, botoi edo antzekorik nabarmentzeko erabiliko dugu. Nabarmendu ondoren F10 bidez kenduko dugu nahi izanez gero.

Shift+F9: garbitu denak. Pantaila batean hainbat elementu markatu badugu. Konbinazio honek denak kenduko ditu.


Animazio honetan sakatzen den tekla Screenkey aplikazioaren bidez ikusten da.


Instalazioa:

Ubuntu, Linux Mint eta deribatuetan instalatzeko ireki terminala (Ctrl+Alt+t) eta itsatsi agindu hau:

sudo apt install gromit-mpx

 

desinstalatzeko 

sudo apt remove gromit-mpx


Linuxerako beste aplikazio interesgarriak hemen.

2021/08/18

Nola pasa mugikorreko argazkiak eta bideoak ordenagailura Telegram aplikazioaren bidez

Mugikorrean egindako argazkiak, bideoak eta bestelako fitxategiak mugikorretik ordenagailura Telegram aplikazioaren bidez aplikazioa eduki behar dugu bai mugikorrean bai ordenagailuan (Telegram Desktop).

Bat edo gutxi badira aski dugu mugikorreko galeriatik-edo aukeratzea eta partekatu edo bidaltzea Telegram bidez (1) gure buruari Gordetako mezuak (2) kontaktuaren bidez.

 


 
Berak proposatzen du konprimatuta bidaltzea, jatorrizkoa baino gutxienez 10 aldiz arinagoa, baina jatorrizkoa bidali nahi badugu kalitate osoa mantentzeko konprimitzearen aukera desmarkatu behar dugu.
 

Behin ordenagailuan jasota, Gordetako mezuak kontuan begiratu eta fitxategiaren gainean eskuin klik egin eta nahi duzun karpetan gorde.

Honen arazoa da fitxategiak banan bana gorde behar direla. Baina bada multzoka transferitzeko modu erraz bat: fitxategi asko transferitzeko galeriatik-edo hautatuko ditugu intereseko batean klik luzea egin eta borobiltxoak agertzen direnean interesatzen zaizkigun gainerakoak aukeratuko ditugu, edo egun horretako guztiak aukeratuko ditugu.

 


Aurrekoan bezala bidaliko ditugu Telegram bidez gure buruari Gordetako mezuak kontaktuaren bidez. Oraingoan ordea egun horretan bidalitako guztiak multzo batez gordeko ditugu. Horretarako ordenagailuko Telegramen Gordetako mezuak kontuan gaudela menua zabalduko dugu hiru puntuetan klikatu eta Esportatu txat historiala klikatuko dugu.

 

eta esportazioaren aukerak zehaztuko ditugu:

  • fitxategi motak
  • fitxategiaren gehienezko tamaina
  • bidea, alegia nora deskargatu. Deskargak/Telegram Desktop dator lehenetsita baina alda dezakegu.
  • eta bidalitako zein egunetik zein egunera. Gaur bidalitakoak esportatzeko egutegian zehaztuko dugu Hemendik: gaur, hona: gaur.


eta zehaztutako baldintzak bidalitako fitxategi guztiak zehaztutako karpetan gordeko dira.

2021/07/23

Krita euskaraz

 Krita KDE inguruneko diseinu grafikoko aplikazioa da. Oso interesgarria eskaintzen dituen posibilitateengatik, haien artean azpimarratzeko modukoa da konbinatzen dituela raster edo bitmap geruzak eta geruza bektorialak.

 Aplikazioa Linux eta Windowserako bertsioak ditu. Ia erabat euskaratuta badago ere, Linuxen ohiko instalazioa nahiko bertsio zaharra instalatzen du eta termino gehienak ingelesez.  Ikus dezagun nola instalatu azkenetariko bertsioa eta goitik behera euskaraz.

Ubuntu, Linux Mint edo deribatuak erabiltzen baduzu ireki terminala (Ctrl+Alt+t) eta itsatsi eta sartu, hurrenez hurren, agindu hauek:

sudo add-apt-repository ppa:kritalime/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install krita krita-l10n

Hori eginda, mezu hau idazteko unean Krita 4.4.3 instalatzen da. Ikusten baduzu programa erdizka ingelesez agertzen dela, horrek esan nahi du hizkuntza paketea zaharkituta dagoela. Pakete hori berritzeko ireki synaptic aplikazioa (instalatuta ez baduzu sudo apt install synaptic egin) eta krita-l10n hizkuntza paketea berritzeko eskatu:

hizkuntza paketea 1.4.2.9tik 3.4.4.3-2ra berritzen

2021/07/14

Iñaki Sanz-Azkue loreen gaineko ezagutzaz artikulu ederra

 

 Wikimedia-n
Iñaki Sanz-Azkue biologo, Aranzadiko kide eta irakasleak irakurtzea eta gordetzea merezi duen artikulua idatzi du NAIZen basa loreen gainean, jendeak haien gainean duen ezagutzaz (izenak, funtzioak...), guraso eta irakasleek kulturaren transmisioan duten paperaz eta, besteak beste, loreen kontrako lorezaintzaz.

 

Izanak ez baina izenak bederen ezagutzeko Loretan web orriak gure inguru hurbileko hainbat loreen izenak erakusten digu, koloreen arabera sailkatuta.


2021/06/21

EAEko Hezkuntzako Moodle plataforman 2021-2022 ikasturterako berritasunak

 Urtero moduan jokatuz gero, uztailaren bukaeran EAEko Hezkuntza Sailak eskaintzen duen Moodle plataforma 3.8 bertsiotik 3.10 bertsiora pasatuko da.

Oro har ez dago aldaketa handirik. Itxura aldaketa handiak 2022-23 ikasturtean izango dira 4.0 bertsioarekin. Moodle Docs-en informazioaren oinarrituta, datorren ikasturteko berritasunik interesgarrienak zerrendatzen saiatuko naiz..

 

DENENTZAT


  • H5P integrazioa. Orain arte plugin baten bidez erabili izan da eta 3.9 bertsioan Moodlen integratu da. Badirudi hori nabarituko dela, batez ere kalifikatzeko aukeretan. Besteak beste H5P aktibitate batzuk ikasleen saiakeren segimendua egiteko aukera egongo da.
 
  • Partaideen bilaketa findu. Orain iragazi bidez findu ahal izango ditugu partaideen bilaketak.

 

  • Gora igotzeko gezia. Gaietan hasierara jotzeko gezia egongo da eskuin aldean. Praktikoa gaia luzea izan eta goraino igo behar dugunean.

 

 

  • Gunearen kudeatzaileak aktibatzen badu eta irakasleak, ikastaroaren ezarpenetan gaitzen badu, ikasleek ikastaroaren edukiak deskargatzen ahal dute offline erabili ahal izateko. Hau bereziki interesgarria da etxean internet ez duten ikasleentzat (ezarpenak euskaraz agertuko dira baina dudan probako gunean ezin izan dut aktibatu).


    Irakaslea ikastaroaren deskarga gaitzen.

    Ikaslea ikastaroaren edukia deskargatzen 











     
    • Azterketetan atzera kontua duen kronometroa. Ikasleek momentu oro izango dute ikusgai azterketa bukatzeko zenbat denbora falta den.
     
    Ikasleak azterketa bukatzeko falta den denbora ikusiko du

     
    • Karpetetan irudien aurrebista agertuko da estekaren gainean jartzean.

     


     IRAKASLEENTZAT

    •  Berritasunik deigarriena elementuen hautatzailea da, ikastaroaren elementuak zerrenda bakarrean agertu beharrean fitxetan agertuko dira jarduerak eta baliabideak eta barruan mosaiko eran erakutsiko dira.

     


    •  H5P edukien bankua. Ikastaro bakoitzean Edukien banku bat egongo da. H5P jarduerak sortzeko tokia izango da bankua. H5P jarduera bat erabili nahi dugunean Edukien banku horretatik hartzeko aukera izango  dugu. Horrek erraztuko du jardueren berrerabilpena.

    Edukien bankuko ikuspegia

    • Fitxategien hautatzaileak Edukien bankua agertzen da
       
 
    • Bestetik H5P plugin bat izatetik Moodleko barneko elementua izatera pasa da. H5P integrazio horren ondorioz, errazagoa izango da, besteak beste, irakaslearentzat H5P jardueren ikasleen segimendua eta kalifikazioa.

    • Edizioa aktibatu botoia engranajeko aukeren barruan agertu beharrean engranajearen azpian agertuko da, hartara begi bistan eta eskuragarriago egongo da.



    • Safe Exam Browser. Etxetik egiten diren azterketetan ikaslearen ordenagailua blokeatzeko aplikazioa dela uste dut. Windows eta MacOS-erako bakarrik deskargatu daiteke. Moodle galdetegietan irakasleak behartzen ahal ditu ikasleak aktibatzea. Espero dut oinarrizko hezkuntzan ez erabili behar izatea.
Galdetegiaren ezarpenetan izango den aukera berria.

 
  •  Ikastaroa kopiatzeko aukera gehitu dute engranajean. Moodleko gure gunean dagoen ikastaro baten antzeko ikastaroa egin behar badugu jatorrizkoa kopiatu ahal izango dugu abiapuntu gisa erabiltzeko. Nolabait ikastaro baten ikasleen daturik gabeko segurtasun kopia egin eta beste izen batekin berreskuratzearen parekoa.


  • Moodle.net biltegitik baliabide, jarduerak deskargatzeko aukera eskainiko du. Moodlek badarama denbora bat baliabide eta jardueren biltegi bat prestatzen non irakasle guztiok baliabideak eta jarduera kargatu edota deskargatu ahal dugun. Elementuak ondo etiketatu edo klasifikatuta materia, hizkuntza, ikaskuntza-maila... eta bestelako faktoreen arabera. MooodleNet-era joateko aukera jarri dute baina ematen dit proiektua oraindik berde xamar dagoela. Ideia oso ona da baina ondo diseinatu behar dute eta irakasleok elikatu beharko dugu.
 


 
  •  Ikasleen bertaratzearen kontrola. Jardueren artean orain Bertaratzea agertzen da eta bertaratzearen kontrola eskaintzen du. Aurrena irakasleak saioen datak eta ordutegia definituko ditu, banaka edo hala badagokio errepikapen zehaztuta. Saioan edo haren ondoren irakasleak markatuko ditu faltak justifikazioa eta oharrak zehaztuta. Informazioa txostenen bidez bistaratu daiteke eta kalkulu orri batera esportatu.

 


 Badira beste berritasun batzuk baina hauek dira nire ustez interesgarrienak.

 

 

Hemen duzue 3.9 eta 3.10 bertsioen aurkezpen bideo laburrak. Ingelesez daude baina nabigatzailea euskaraz konfiguratuta baduzu, azpitituluak gure hizkuntzan agertuko zaizkizu.

3.9 bertsioa

3.10 bertsioa

</div>