2015/02/06

"Linuxen instalazioa eta administrazioa eskolan" ikastaroa



Ikastetxean Linux, Active Directory-n integratuta eta zerbitzariko karpetak konpartituta, nola dabilen probatu nahi baduzu agian ikastaro hau interesatzen zaizu. Bertan ikusiko dugu nola prestatu instalazio propioa zure eskolarako eta nola ezarri ekipoetan wifiak, inprimagailuak, arbel digitalak eta abar.

6 orduko ikastaro bera bitan eskainiko dugu:
  • Asteazkenetan goizez (11:00-13:00) otsailaren 11 eta 25ean eta martxoaren 11ean.
  • Asteazkenean arratsaldez (16:00-19:00) otsailaren 25ean eta martxoaren 4an.

EDUKIAK
  • Zertarako Linux. Software librearen abantailak.
  • Linuxen ezaugarri nagusiak.
  • Ubuntu: Mahaigaina, fitxategien arakatzailea, aplikazio nagusiak eta formatuen afera.
  • Linux-ekipoak Windowsen Active Directoryn integratu eta konpartitutako karpetak eta karpeta pertsonalak mapeatu.
  • Distribuzio propioa prestatu eta instalatu.
  • Ekipoen ezarpenak: wifia, inprimagailuak, IP finkoak... 
  • Ekipoen kudeaketa: softwarearen eguneratzeak, programen instalazioa...
  • Dominioaren kudeaketa: Terminal Server...
  • Arbel digitala: Smarten kalibrazioa, Open-Sankoré.
  • Instalazioen erritmoak eta irizpideak.
  • Juniper.
  • Laguntza teknikoa.
  • Posta-zerrenda.
  • Intraneta Linuxen.  
PLAZAK
15 ikastaro bakoitzean.

TOKIA
Irungo Berritzeguneko informatika-gelan (Karrika Nagusia 43).


ZALANTZAK ARGITZEKO
Tlf: 943625144 luz. 18

PREZIOA
doakoa 

IZENA EMATEKO 
Goizekoan
Arratsaldekoan 

2015/01/31

Nola instalatu Fresh Player Plugin Ubuntuko Firefoxentzat



Zertarako da plugin hori?
Istorio luze samarra da. Kontua da Adobek erabaki zuen bere Flash Player plugina, gaur egun ezinbestekoa dena hainbat weben baliabide multimedian aritzeko, Linuxen gehiago ez berritzea. Horrela Linuxerako Flash Player 11.2 bertsioan geratu da sekulakorako -dena den bertsio horren segurtasun eguneratzeak egiten dituzte-.

Kontu horrek Flash Player erabiltzen duten web gehienetan ez du eraginik. Flash objektu gehienak ondo ikusten dira 11.2 bertsioarekin baina badira web gutxi batzuk, gehien bat animazioak egiten eta audio eta bideo kapturak egiten dituzten batzuk, azken bertsioetako elementuak erabiltzen dituzte eta horiek ez dute ondo funtzionatzen Linuxeko Firefoxen, hala nola animazioak egiteko moovly.com.

Arazo hori konpontzeko Google-k Pepper plugin API izeneko metodo bat burutu du Windowseko Flash Player bertsioa Linux-en Chrome-Chromium-era eramateko. Firefoxek ordea, uko egin dio sistema horri (Htlm5-en aldeko apustu garbiagoa eginez edo baliabide faltagatik, batek daki).

Gauzak horrela, Rinat Ibragimov izeneko lagun batek Chromium-Chromeko Pepper-ra Firefoxerako baliagarria egiten duen plugina egin du: Fresh Player Plugin.

Behar dut plugin hori?
Seguru aski ez. Soilik instalatu behar duzu baldin Firefox-en web-orriren batek, aipatua kasu, ibiltzean Flash Player arazoak ematen badizu.

Nola instalatu?

1- Chromium edo Chrome instalatuta eduki behar duzu eta harentzako Pepper Flash Player.

sudo apt-get install chromium
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree


2- Chromium-en Pepper (libpepflashplayer.so) Firefoxen erabili ahal izateko Freshplayer gehigarria  instalatuko dugu.Terminala erabiliko dugu PPA bidez instalatzeko. Beraz, kopiatu eta terminalean itsatsi eta exekutatu hurrenez hurren aginduok:

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install freshplayerplugin

Hori eginda Firefox prest Flash Player-en azken bertsioa erabiltzen dute web orriak erabiltzeko.


2015/01/28

Nola sortu lasterbideak dokumentuei eta karpetei Linuxen

Linuxek bi esteka edo mota bereizten ditu: bigunak edo sinbolikoak eta gogorrak.

Diferentzia nagusia hau da: esteka biguna puntero bat da, fitxategia ezabatuta estekak ez du funtzionatzen. Esteka gogorren kasuan esteka jatorrizko fitxategiaren kopia da, jatorrizkoa ezabatuta estekak mantentzen ditu datuak. Esteka gogorrak ezin dira egin karpetei ez eta beste fitxategi-sistemen fitxategiei.
Normalean esteka bigunak Mahaigainean sortzen dira modu azkar batez dokumentu bat irekitzeko edo urruneko karpeta bat irekitzeko.

Gutxienez hiru era daude estekak sortzeko:

Lehenengoa arakatzailean (Nautilus, Nemo...) Ctrl+Mayus sakatu eta estekatu nahi dugun dokumentua edo karpeta errestan eraman lasterbidea nahi dugun karpetara, gehienetan Mahaigaina karpetara.
Sistema hau erraza izateaz gain sareko dokumentuekin funtzionatzen du ere. Esteka bigunak sortzen ditu.


Bigarrena da estekatu nahi dugun dokumentu edo karpetan eskuin klik egin eta sortu esteka. Esteka dokumentua dagoen karpetan bertan sortzen da. Ondoren esteka ebaki eta egon behar duen tokian itsatsi. Sistema honek ez du funtzionatzen sareko dokumentu eta karpetekin. Esteka bigunak sortzen ditu.


Hirugarren era terminala erabiliz egiten da. Sistema honek bakarrik dokumentuetarako balio du, lokalak zein sarekoak.
Terminala ireki (Ctrl+Alt+T), cd komandoaren bidez esteka kokatu nahi duzun tokira joan, eta ln komandoaren bidez esteka sortu:


ln komandoak link edo esteka sortzen du -s parametroarekin esteka soft, biguna edo sinbolikoa -bestela gogorra sortzen du-; tileta (~) ikurrak zure erabiltzailearen karpeta adierazten du (/home/erabiltzailea). Lana errazteko karpeta eta dokumentuaren izenetan ez dut espazio zuririk erabili, espazio zuririk balego izena kakotzen artean idatzi beharko genuke.

2015/01/25

LibreOffice Viewer Android-entzat

Prest dago Play Store-n LibreOffice Viewer LibreOffice eta OpenOffice-ren dokumentuak erakusteaz gain (.odt, .odp, .ods, .ots, .ott, .otp) Microsoft Office-renak (.doc, .ppt, .xls, .dot, .xlt, .pps, .docx, .pptx, .xlsx, .dotx, .xltx, .ppsx) ere erakusten ditu.



Beta bertsioa da, beraz oraindik badu zer findu eta konpondu. Hurrengo bertsioan estekek funtzionatuko dute eta SD txartelan arakatzeko gaitasuna izango du.

Aplikazio hau Android 4.0 eta hurrengoetan dabil.

Androiden Play Store-tik deskargatzeko:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.collabora.libreoffice

Moodle: kohorteak erabili edo nola matrikulatu ikasleak taldeka



Ikastetxe batean Moodle plataforma era orokortuan erabiltzen bada irakasleek lan handia dute ikasleak banaka matrikulatzen. Irakasleen matrikulazio lana errazteko eta arintzeko plataformaren administratzaileak sortzen ahal ditu kohorteak.

Kohorteak gune mailako edo kategoria mailako taldeak dira eta aukera ematen diote irakasleari talde osoak matrikulatzea.

Kohorteak sortzea Moodle plataformaren administratzailearen lana da. Normalean ikastetxe batean kohortea ikas-talde baten partaideek osatuko dute. Horrela izango dugu: 1dbhA, 1dbhB, 1dbhC, 2dbhA...
Kohorteetan ikasleei alta emateko, banaka egin badaiteke ere, azkarragoa da CSV fitxategi baten bidez egitea. Mezu honetatik deskarga dezakezu kalkulu orri bat ikasleak kohorteetan antolatuta igotzeko. Hori bai, CSVa igo baino lehen kohorteak sortuak egon behar dira.
Kohortea sortzeko prozedura Moodle Docs dokumentazio-wikian azaltzen da.

Orain ikusiko dugu nola joka dezakegu ikasleak kohorteka matrikulatzeko.
Ikastaro bat sortzean edo pasa den ikasturtekoa berreskuratzean, demagun 1dbh-ko matematika, sortuko ditugu taldeak -gure kasuan A,B eta C-.
Ondoren matrikulazioari ekingo diogu Moodle Docs-en azaltzen den bezala baina kontuan hartuz ikastaroan hiru talde matrikulatuko dugula kohorte banarekin.


Irakaslearen edo administratzailearen rola dugula ikastaroko ezkerreko ezkerreko panelean klikatuko dugu:
Ikastaroaren kudeaketa > Erabiltzaileak > Matrikulazio-metodoak.







Irekiko zaigun taulan gehituko dugu kohorteak matrikulatzeko metodoa horrela:

Eta azkenik irekiko zaigun leihoan aukeratuko dugu matrikulatuko dugun kohortea eta ikastaroaren zein taldetan matrikulatu nahi dugun (horretarako aldez aurretik taldeak sortu behar dira):


Kasu honetan kohortea eta taldea izen bera dute.
Metodo hau errepikatuz irakasle bakoitzak ikasleak taldeka matrikula ditzake bere ikastaroetan.

2015/01/21

Programatzen ikasteko hainbat baliabide

Pil-pilean dagoen kontua da eskoletan programazio informatikoa ikasi behar ote den eta eduki horiek oinarrizkoak izan behar ote duten.

Garai batean bigarren hezkuntzan programatzen ikasten zen, gehien bat BASIC programazio hizkuntzan, neurri batean nork bere programak egin behar zituelako.  Egun edozein gauza egiteko programa mordo eta oso onak daude. Eta programazioa baztertu zen oinarrizko hezkuntzatik.

Penduluak norabidea aldatu du orain. Mendebaldeko hainbat gobernuk ohartu da softwarearen industriak gora egin arren informatikako graduatuen kopurua gelditu egin dela eta kezkatuta omen daude Europa ez ote den esparru horretan atzean geldituko. Zentzu horretan Estonian, Bretainia Handian, Frantzian eta Nafarroan bertan lehen hezkuntzako curriculum-tik hasi dira programazio edukiak sartzen Europako Batasuneko aholkuak jarraituz.

Programatzen ikasteak hainbat zehar lerro edo gaitasun lantzeko oso egokia bada ere, hala nola pentsamendu analitikoa, problemen ebazpena, talde lana eta abar, aditu batzuk, Linus Torvald tartean,  zalantza dute ikasle guztiek landu behar ote duten.

Eztabaidak eztabaida gaurkoan hona ekarri nahi dut programazioaren oinarrizko kontzeptuak Lehen Hezkuntzatik hasita ikasteko hainbat baliabide.


Code.org

Atzean besteak beste Microsoft eta Google dituen ekimen honek webgune oso interesgarria eskaintzen du: code.org, teknikoki bikaina eta pedagogi ikuspuntutik oso landua. Bere helburua da era ludiko eta autonomo batean haur, ume eta gazteek programazioaren oinarrizko algoritmoak bereganatzea.


Programazio hizkuntza erabili beharrean Scratch-ek ezagutarazi dituen eta elkarri atrakatzen edo lotzen diren piezen sistema erabiltzen du. Komandoak, aldagaiak eta abar piezen bidez definitu eta kateatzen dira.

Aipatuaz gain ezaugarriak nagusiak hauek dira:
  • 4,6,8 eta 10 urtetik gorako ikasleentzako 20na orduko ikastaroak.
  • ikastaroek joko-ariketak, bideo azalpenak, ariketa artistikoak... dituzte.
  • area librea formak eta web-jolasak diseinatzeko.
Eguneratzea 2015/12/15ean
Web orriaren hizkuntza aukeratu daiteke. Ez dago euskaraz eta ez du ematen egongo denik. Nire gomendioa da ingelesez egitea: batetik lexiko urria eta erraza erabiltzen du eta bideo-azalpenek azpitituluak dituzte, bestetik programatzen ikastearekin batera ingelesa ikasteko tresna bikaina da.
 
Fede gutxikoa ni. Euskaltzaleen komunitate bikainari esker eta 2015eko azaroaren 7an euskaratzeko maratoia antolatu zuten UEU eta EHU unibertsitatei esker tresna garrantzitsu hau euskaraz erabil dezakegu.


Scratch

MITek diseinatutako programazio aplikazio plataforma-anitza bat da. Piezen bidez istorioa eta jolas multimedia osa daitezke.



Algoritmoak eta aldagaiaz gain sorkuntza multimedia errazten duten pertsonaiak, soinuak, efektuak, sentsoreak, eszenatokiak...

Sortutako programak biltegi batera igo eta deskarga daitezke.
Haren didaktika aurrekoa baino konplexua da, izan ere, Scratch lanabesa da; irakasleak antolatu behar du nondik nora, erritmoa eta abar.

Aukera oso interesgarria da code.org-ekin hasi ikasteko eta Scratch proiektu bezala planteatzea.

Aplikazioaren 1.4 bertsioa  Ubuntun software-zentrotik instala daiteke. 2.0 bertsioa Linux (32bit), Windows eta Mac-erako hemendik deskarga daiteke. Beste modu bat 2.0 bertsioa erabiltzeko web aplikazioa da; ez da instalatu behar baina ikasgelan erabiltzeko konexio ona behar du.

Scratch-en erabilera hezkuntzarako robotikaren mundura zabaldu. Plaka elektroniko eta roboten proiektu nagusiek Scratch-en oinarritutako modulu-programak erabiltzen dituzte: mOway, Lego Wedo, Arduino, mBot...



KhanAcademy-ko "Intro to JS: Drawing & Animation" ikastaroa

Ikastaro hau (https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/programming) planteatu daiteke sekuentzia honetako hirugarren urratsa bezala. Bertan bai, programazio hizkuntza bat lantzen da, JavaScript hain zuzen, weberako eta kasu honetan html5 inguruneko irudia eta animazioari zuzenduta.

Antza handia du core.org webgunearekin: hau ere ikastaro bat da, ondo egituratua, urratsez urrats aurkeztu eta lantzen dira programazio algoritmoak eta irudi estatikotik animaziora pasatzen da. Kasu honetan ere bideo-tutorialak erabiltzen dira azalpenetarako eta ondoren ariketak. Baina ikastaro hau bigarren hezkuntzatik gora erabiltzeko.