2018/10/30

Moodle: probarako konpetentzia edo gaitasun-marko bat

Moodlek, oker ez banago, 3.1 bertsiotik gaitasunak ebaluatzeko tresna eskaintzen du. Tresna horren bidez irakasleak definitu dezake jarduera bakoitzarekin zeintzuk gaitasunak lantzen dituen eta, horren arabera, ebaluatu eta ikaslearen txostenean agertuko da matrikulatuta dagoen ikastaroetan landu eta dituen gaitasunak eta haien ebaluazioa.

Irakasle batek ikasleen konpetentziak edo gaitasunak ebaluatu ahal izateko Moodle guneko administratzaileak ikastetxeko gaitasun-marko edo eskema bat definitu behar du, edo marko bat inportatu dezake.
Eskema horretan ikasleek garatzen dituzten gaitasunak eta haien dimentsio eta azpi-gaitasunak zehazten dira: izena, azalpena eta kodea. Ondoren, irakasleak bere ikastaro bakoitzerako aukeratuko du (nabigazio atalean) zeintzuk gaitasun, dimentsio eta azpi-gaitasunak landuko dituen ikastaro horretan. Markatzen dituenak erabili ahal izango ditu jardueretan.

Gaitasun-marko bat (competency framework) diseinatzea lan handi samarra suposatzen du. Hori dela eta, nik prestatu dudan bat partekatuko dut proba egin nahi duten ikastetxeei lan hori kentzeko. Beheko fitxategia deskargatu eta zure gunera inportatu ondoren aukera dago editatu eta aldatzeko.

Marko honen ezaugarri batzuk komentatu nahi ditut:
  • Lan pertsonal baten ondorioa da eta ez du balio ofizialik. Bere helburua da praktikatzea gaitasunen ebaluazioa, ondoren baloratu ahal izateko hartutako lana merezi al duen.
  • Markoa prestatzeko EAEko Heziberri curriculumean eta ISEIko konpetentzien-markoak erabili ditut.
  • Zeharkako zein diziplinako gaitasunak hartzen ditu.
  • Hiru maila ditu: gaitasuna, dimentsioa eta azpi-gaitasuna.
  • Gaitasunen kodeek bi letra dituzte: lehenengoa Z zeharkakoa bada eta D diziplinakoa bada. Bigarren letra identifikatzailea da. Dimentsioen kodek hiru letra dituzte, eta azpi-konpetentziena lau.

Gaitasun-markoaren deskarga:



Gaitasun-markoaren inportazioa:
Guneko administratzailearen rola eskatzen du.
Behin markoa deskargatuta, delako marko hori inportatzeko gunearen kudeaketara joan behar duzu eta, bertan, Gaitasunak > Inportatu konpetentzia-markoa: aukeratu deskargatutako fitxategia eta markatu CSVaren bereizlea koma "," dela.





Heziberri1 gaitasun-markoaren egitura:
Hau da marko honek daukan egitura. Gogoan izan, behin inportatu ondoren editatu daitekeela.


Heziberri 1

Zehar-gaitasunak Z

Komunikazioa ZK
Hitzezkoa ZKH
Ahozko komunikazioa
Euskaraz
Gaztelaniaz
Ingelesez
Idatzizko komunikazioa
Ez hitzezkoa ZKE
Digitala ZKD
Informazioa ZKDI
Informazioa bilatu, arakatu eta iragazi
Informazioa ebaluatu
Informazioa gorde, babestu eta berreskuratu
Komunikazioa ZKDK
Teknologiaren bidez interaktuatu
Edukiak partekatu
Hiritar moduan parte hartu
Lankidetza digitala
Netiketa
Nortasun digitalaren kudeaketa
Edukiak sortzea ZKDE
Edukiak garatzea
Edukiak integratu eta berrosatu
Egile eskubideak eta lizentziak
Programatu
Segurtasuna ZKDS
Gailuak babestea
Datu pertsonalak babestea
Osasuna babestea
Ingurumena babestea
Arazoak ebaztea ZKDA
Arazo teknikoak ebaztea
Behar digitalak identifikatzea
Erabilera sortzailea eta berritzailea
Gabeziak identifikatzea
Ikasten ikasi ZI
Informazioa bilatzea eta gordetzea
Informazioa ulertzea eta buruz ikastea
Informazioa interpretatzea eta ebaluatzea
Ideiak sortzea eta hautatzea
Estrategia
Elkarbizitzakoa ZE
Asertibitatea
Lankidetza
Portaera etikoak
Gatazkak konpontzea
Ekintzailetasuna ZEK
Proiektuak sortzea
Proiektuak gauzatzea
Proiektuak ebaluatzea
Norbera izaten ZN
Motibazioa
Osasuna
Emozioak
Autoestimua
Autonomia
Diziplinazkoak D
Hizkuntza eta literatura DH
Entzumena DHE
Ahozko testuaren zentzu orokorra ulertzea
Informazio zehatza hautatzea
Testuaren xedea eta komunikazio-egoera antzematea
Edukia balioetsi et interpretatzea
Irakurmena DHI
Testuaren zentzu orokorra ulertzea
Informazio zehatza hautatzea
Testuaren xedea eta komunikazio-egoera antzematea
Edukia baloratu eta interpretatzea
Forma baloratu eta interpretatzea
Idazmena DHId
Komunikazio-egoera kontuan izatea
Idatzizko testuak sortzea
Mintzamena DHM
Komunikazio-egoera kontuan izatea
Ahozko testu egituratuak eta argiak sortzea
Hitzezko eta ez hitzezko baliabideak erabiltzea
Elkarrekintza DHE
Elkarrizketetan parte hartzea
Elkarrizketetan arau sozio-komunikatiboak errespetatzea
Matematika DM
Kantitatea DMK
Zenbaki eta eragiketak eta haien propietateak DMKZ
Ekuazioak, inekuazioak eta sistema aljebraikoak DMKE
Magnitudeak DMKM
Hizkuntza aljebraikoa, eragiketak eta propietateak erabiltzea DMKH
Espazio eta forma DME
Funtzioak, estatistika eta zoria DMF
Funtzioak DMFF
Estatistika DMFE
Zoria DMFZ
Problemak ebaztea DMP
Zientzia DZ
Zientziaren ulermena DZU
Oinarrizko kontzeptuak DZUK
Datuak, gertaerak, tresnak eta prozedurak ezagutzea DZUD
Ezaguera zientifikoaren ezaugarriak DZUE
Materia eta energiaren fluxuak DZUM
Testuak, grafikoak, taulak, sinboloak interpretatzea DZUT
Errealitatea azaltzea DZA
Informazioa bilatzea, hautatzea eta baloratzea DZAB
Naturaren fenomenoak DZAF
Informazioa, azalpenak eta argumentuak produzitzea DZAI
Jarrerak DZAJ
Arazoak ikertzea DZA
Problemak ebaztea DZIP
Esperimentatzea eta dokumentatzea DZIE
Inguramen arazoak deskribatzea DZII
Erabakiak hartzea DZE
Garapen iraunkorra sustatzea DZEG
Osasuna zaintzea DZEO
Ikerketa zientifikoaren ekarpenak DZEE
Teknologia DT
Arazo teknologikoak hautematea eta konponbideak diseinatzea DTA
Teknologia erabiltzea DTE
Teknologia inplementatzea DTI
Soziala eta zibikoa DS
Gizarte-errealitatea DSG
Errealitate historikoaren bilakaera DSGH
Gizartearen funtzionamendua DSGF
Lana, ekonomia, produkzioa eta kontsumoa DSGE
Informazioa eta komunikazioa DSGI
Giza eskubideak eta mundu-herritartasuna DSHG
Herritartasuna DSH
Gizarte demokratikoaren oinarriak DSHD
Herritartasunaren egikaritza edo erabilera arduratsua DSHE
Artea DA
Hizkuntza artistikoa ulertzea DAH
Arte-produktuak sortzea DAP
Artea kulturan DAK
Arte-ondarea balioestea DAO
Motorra DMT
Trebetasun fisikoak lantzea DMoT
Funtzio kulturala DMoK
Funtzio komunikatibo-sortzailea DMoS
Osasuna zaintzea DMoD

Material honek, blog honetako gainerakoak bezala, CC BY SA lizentzia dauka.
Markoa instalatzen, ezartzen eta ikasleekin erabiltzen animatzen bazara eskertuko nizuke iruzkin bidez komentatzea zer moduz joaten zaizun esperientzia.  Izan ere, nik ez daukat ikasleekin probatzeko aukerarik.

2018/10/29

Ikastaroko gaitasunen toki aldaketa Moodle 3.4 bertsioan.

EAEko Hezkuntzako Moodle 3.1 bertsiotik 3.4 bertsiora migratu da eta horren ondorioz hainbat aldaketa izan dira. Nagusiak mezu honetan aipatu nituen.

Badira beste batzuk toki aldaketekin lotuak, lehengoan rol aldaketaren toki aldaketa aipatu nuen.

Gaur beste toki aldaketa aipatuko dut. Gaitasunen ebaluazioarekin lotuta kasu honetan. Ikastaroko gaitasunak, hain zuzen, irakasleak ikastaro batean guneko gaitasun-markotik zeintzuk gaitasunak landu eta ebaluatu behar dituen zehazten den parametroa tokiz aldatu da eta Moodleko 3.4 bertsioan -Clean itxuran bederen- ikastaroaren kudeaketatik nabigatzailera pasatu da kalifikazioekin batera.

Gaitasunak kudeaketatik nabigaziora pasa da.

Moodleko Boost itxura darabilten guneetan, ordea, gaitasunak eta kalifikazioak eskerreko panel tolesgarrian agertzen dira.


2018/10/18

Openboard 1.4.1 Ubuntu 18.04rako euskaraz



Openboard proiektua arbel digitala eta tabletetan aritzeko Open-Sankore proiektuaren oinordekoa da.  Une honetan Suizako Genevako Hezkuntza Sailak du mantenuaren ardura baina baliabide faltagatik edo dena denagatik ardura ez da behar bezain bestekoa eta ez dute prestatu Ubuntu 18.04 eta deribatuentzako bertsioa. Madrilgo Hezkuntza Sailaren GNU/Linux distribuzioak, MAX izenekoak, egokitzapena egin du eta gainera euskaraz dago. Hemendik deskargatzen ahal duzu:




Ez dut lotura zuzena jarri Madrilgo errepositoriora hurrengo bertsioa euskaraz ez dagoelako.

Instalatzeko terminalean fitxategia dagoen karpetatik
sudo gdebi openboard_1.4.1-Omax1_amd4.deb
exekutatu edo, bestela, fitxategian klik bikoitza egin.

Oharrak:
Programa Hezkuntza (edo bestelakoak) kategorian agertzen da eta lau gauzatxo komeni da kontuan izatea:
  • Abiatzen den aldiro abisatzen du bertsio berria dagoela, ez kasurik egin.
  • Tresna barrako ikonoen azpiko testuak agertzen badira barra osoa ez ohi da pantailan sartzen. Hori konpontzeko ezarpenetan desmarkatuko dugu "Erakutsi testua botoiaren azpian"
  • Pintzelen kolorea ez dira ikusten borragomatan eta koloretan klikatu arte. 
  • Bestelakoetan kategorian agertzen bazaizu eta Hezkuntza kategorian nahiago baduzu, terminalean sudo gedit /usr/share/applications/openboard.desktop fitxategia ireki eta azken lerroan Education gehitu horrela utzita Categories=PDI;Education eta ondoren gorde eta itxi.

2018/10/17

Nola berreskuratu hainbat gehigarri Thunderbird 60 instalatu ondoren.

Thunderbird 60k argia ikusi eta bi hilabetera Ubuntuk sartu du bere errepositorioetan. Azkarregi nonbait, izan ere Thunderbirdek orain egiaztatutako gehigarriak soilik onartzen ditu eta, zein geratu da kanpoan? zein eta Lightning egutegia. Harrapazak.

Linuxen eguneraketa eginda Thunderbird 60 instalatuko da eta, instalatutako gehigarria begiratzen baduzu agian baten bat onartzen ez dela esango dizu. Nire kasuan Thundebird berriak ez ditu onartzen: Lightning, S3-translator, use BCC instead eta Super Date Format.

Hona hemen soluzio bat:
Desgaitutako gehigarriak desintalatu.
Deskargatu xpi formatuan eta eta gero Thunderbirdetik instalatu; horretarako menua > Gehigarriak eta pantaila horretan, bilaketaren leihatilaren ondoan klikatu eta "instalatu gehigarria fitxategitik" klikatu eta arakatu deskargatutako xpi fitxategia(k).


Lightningen azken bertsioa euskaraz deskargatzeko Firefoxen azpiko estekan eskuin-klik egin eta "Gorde lotura honela..." aukeratu. Chromium-Chromen aski da  gainean klik egitea:


Beste hau S3-translator.
 
Beste batzuk: Use BCC instead gehigarriarentzat ez dago bertsio berririk.
Super Date format gehigarriarentzat ere ez dago bertsio berririk baina haren ordez ConfigDate erabili daiteke.

2018/10/03

OsmAnd 3k distantziak neurtzen ditu.

OsmAnd mugikorrerako OpenStreeMaps-en mapen gaineko nabigatzaile libreak bere 3. bertsioan distantziak neurtzeko gaitasuna gehitu du.


Distantziak neurtzeko alboko menua zabaldu eta bertan "Neurtu distantzia" tresna aukeratu. Ondoren mapan bi puntuen arteko distantzia neur daiteke edo, segitzen baduzu puntuak gehitzen, bidearen distantzia neurtzen du.



Oharra:
OSMAND instalatu nahi baduzu egin ezazu Fdroid-en bidez horrela OSMAND+, alegia, funtzionalitate guztiak dituen bertsioa doan izango duzu.

2018/09/14

Esteka motak ZIM wikian

ZIM wiki oharrak, apunteak, dokumentazioa... biltzeko aplikazio erraz eta praktikoa da. Ezagutzen ez baduzu oinarrizko informazioa duzu mezu honetan.

Erabiltzailea bazara interesatuko zaizu kontrolatzea estekak nola egiten diren, izan ZIM erabili daiteke web eta dokumentuen aurkibide moduan eta barne estekak ere interesgarriak dira.

Hiru dira ohiko estekak:

  • Web orri batera
Kopiatu orriaren URLa, hautatu testua, klikatu tresna barrako esteka tresnan eta itsatsi estekaren testu-koadroan:


  • Dokumentu edo fitxategi batera
Hautatu  testua, klikatu esteka tresna, Browse botoia sakatu eta arakatuz joan lotu nahi duzun fitxategia:

  • Zim-eko beste orri batera
Esteka hautatu eta ":" idaztean proposatuko ditu lehen mailako orriak. Azpi-orri bati lotu nahi badiogu berriro sakatu  ":" eta orri horren azpi-orriak eskainiko dizu.